Publicerad
17 mars 2023
/Uppdaterad
26 april 2023
Distributionsstrategin inom marknadsföring är relaterad till marknadsföringsmixens 7 Ps.
PlatsDet är det tredje P av sju imarknadsföringsmix:
- Produkt
- Precio
- Plats
- Befordran
- förpackning
- Positionering
- människor
Så vad gör hanplatsbetyder det i marknadsföringsmixen?PlatsDet är där slutkonsumenter upptäcker, köper och tar emot din produkt.
Marknadsföringsmixen gäller en enskild produkt, inte ett helt företag eller varumärke.
Vad betyder plats i marknadsföringsmixen?
PlatsI marknadsföringsmixen hänvisar det till var du säljer en produkt och hur. I ett nötskal; Svarar på vilka distributionskanaler du använder för att lagra och leverera dina produkter till dina kunder.
Rekommenderad läsning:18 inspirerande exempel på marknadsföringsmix som hjälper dig att skapa dina
Vad är distribution?
Distribution
Distribution är processen att föra produkter eller tjänster från tillverkaren till slutanvändare. Du kan till exempel sälja din produkt direkt via en webbutik. Eller använd indirekta kanaler som återförsäljare för att få dina produkter i händerna på dina kunder.
Vad är distributionsstrategi?
En distributionsstrategi är de definierade stegen du tar för att få din produkt till dina kunder. Du kan alltid använda flera distributionskanaler, till exempel:
Distributionsstrategi
En distributionsstrategi är de definierade stegen du tar för att få din produkt till dina kunder. Du kan alltid använda flera distributionskanaler, till exempel:
- återförsäljare
Återförsäljare köper och säljer produkter till ett högre pris. De verkar antingen självständigt eller ingår i en återförsäljningskedja där varje inblandad person eller företag gör vinst åt sig själva.
Observera: vissa återförsäljare kan höja priserna utan uppenbar anledning, medan andra höjer priserna genom att öka värdet på produkten, antingen genom att packa om den eller genom att kombinera den med relaterade produkter.
- Återförsäljare
Återförsäljare köper sina produkter i bulk, antingen direkt eller från grossister, och säljer dem i små kvantiteter.
Eftersom återförsäljare köper i bulk och säljer i små kvantiteter kan de tjäna pengar på de varor de säljer.
- Grossister
Liksom återförsäljare köper även grossister produkter i bulk, men de säljer dem direkt eller använder mellanhänder för att sälja till andra företag istället för direktkunder.
Genom att köpa produkter i lös vikt sparar grossister tid och kostnader på att hantera produkterna, så att de kan sälja produkterna till ett lägre pris.
Vad är syftet med en distributionsstrategi?
Det enda syftet med en distributionsstrategi är att få dina produkter i händerna på dina konsumenter säkert och proaktivt.
Detta innebär naturligtvis flera steg, som att transportera produkter, förhindra att de skadas och att se till att de är tillgängliga för kunderna i rätt tid. Så låt oss titta på dessa steg:
- Transport av produkter.Huvudmålet med en distributionsstrategi är att flytta produkter från där du gör dem till där du vill sälja dem.
- Produktskydd. Det är också ansvarigt för att skydda produkter under lagring och transport, så att de når kunder i gott skick.
- Gör produkter tillgängliga för kunder när de efterfrågas. En distributionsstrategi frodas på hastighet för att bibehålla kundnöjdheten. Om en strategi upprepade gånger misslyckas med att få produkter till kunderna i tid, kommer dina intäkter och kundbehållning att bli lidande.
- Kostnadsminskning. Slutligen är syftet med en distributionsstrategi att minska kostnaderna för slutprodukten genom att optimera varje steg i processen.
Rekommenderad läsning:
Varför är en distributionsstrategi viktig?
Att skapa en distributionsstrategi är avgörande för att öka intäkter och kundlojalitet eftersom det definierar varje steg som är involverat i distributionsprocessen.
Målet? Främja goda arbetsrelationer mellan alla intressenter, från tillverkare till grossister och återförsäljare, så att produktleverans sker i rätt tid och lönsam.
En distributionsstrategi är också väsentlig för att minska flaskhalsar i processen. Detta säkerställer ytterligare att produkterna levereras i tid.yupprätthåller kundernas förtroende, ökar din kundbas och ditt rykte.
Kom ihåg att en välstrukturerad distributionsstrategi är avgörande för att du ska kunna rädda dig från andra back-end-problem som de som är relaterade till lagerhantering och lagerorganisation.
Kort sagt, en väloljad distributionsstrategi är avgörande för att öka lagerproduktiviteten, kundlojalitet och i slutändan din försäljning och intäkter.
Vilka är de 5 typerna av distributionsstrategier?
Innan vi dyker djupare in i hur du kan skriva en distributionsstrategi, låt oss titta på de alternativ som är tillgängliga för dig:
1. Indirekt distribution
Som namnet antyder innebär indirekt distribution att distribuera produkter med hjälp av marknadsföringsförmedlare som återförsäljare eller grossister, som t.ex.Coca Colagör. De är ansvariga för att lagra, visa och sälja sina produkter till sina målkunder.
Rekommenderad läsning:Coca-Cola marknadsföringsstrategi: ditt recept på framgång (+5 uppnåbara strategier)
2. Direktdistribution
Direktdistribution är när tillverkaren direkt levererar produkter till kunder via en fysisk butik eller e-handelswebbplats. Till exempel varumärket Intimates,knix, säljer direkt från sin webbplats och skyltfönster.
3. Intensiv distribution
Intensiv distribution innebär distribution med hjälp av alla tillgängliga kanaler med avsikten att göra dina produkter tillgängliga överallt där dina målkunder handlar.
Tvättmedelsmärken använder till exempel intensiv distribution eftersom deras målkonsumenter förväntar sig att deras produkter är lättillgängliga hos deras närmaste återförsäljare.
4. Selektiv distribution
Selektiv distribution är när du säljer din produkt med noggrant utvalda distributionskanaler som riktar sig till en specifik målgrupp. Till exempel försäljning av vissa hårvårdsprodukter av salongskvalitet endast genom frisörer och frisörer.
Detta tillvägagångssätt låter dig arbeta med återförsäljare som anpassar sig till ditt varumärkesvärde för att upprätthålla en stark varumärkesimage.
5. Exklusiv distribution
Exklusiv distribution avser att sälja dina produkter med specifika återförsäljare bara för att skapa en känsla av exklusivitet. Till exempel,Christian DiorDet är bara tillgängligt i lyxvaruhus somharvey nichols.
När du sätter ihop en distributionsstrategi för ditt företag måste du utvärdera inte bara din produkt, utan också se över dina kostnader och vad dina konkurrenter gör; Mer om det om ett ögonblick.
Rekommenderad läsning:
Vilka är några exempel på distributionsstrategier?
Nu, exempel på ledande varumärken och hur de distribuerar sina produkter:
Apple Mac-dator distributionsstrategi
Äppleanvänder en direktdistributionsstrategi. Dess butiker har vänlig personal som hjälper kunderna att förstå Apples komplexa operativsystem. Även om de också säljer produkter i andra elektronikbutiker, uppmuntras konsumenter att handla i sina berömda Apple Stores på grund av servicen och upplevelsen.
Den här distributionsstrategin hjälper inte bara teknikjätten att ingjuta en känsla av exklusivitet, utan är också i linje med Apples.varumärkesstrategisom fokuserar på att skapa en känsla av status bland sina köpare.
Tesla Model 3 distributionsstrategi
teslaanvänder en strategi direkt till konsumenten där de säljer sina modell 3-bilar utan att förlita sig på mellanhänder.
För att göra detta driver Tesla sina egna fabriker där man tillverkar bilar och gigafabriker där man lagrar batteridelar till elfordon.
Tesla säljer sedan sina fordon genom direkta kanaler, såsom sina fysiska butiker och sin webbsida.
Coca-Colas klassiska distributionsstrategi för Coca-Cola
Coca-Cola använder en indirekt distributionsmodell då den kombineras med ca225 tappare av 200länder och territorier runt om i världen för dina drinkarmarknadsföringoch distribution.
Bolaget säljer koncentrat, sirap och drycker till dessa aktörer, som inkluderar olika återförsäljare och grossister. Operatörer förbereder, paketerar, distribuerar och säljer sedan dryckerna i specifika territorier.
Coca-Cola samarbetar med dessa partners för derasmarknadsföringsstrategiockså. Det här distributionsstrategiexemplet visar perfekt ett varumärke som använder flera distributionskanaler till sin fördel.
Starbucks distributionsstrategi för iskaffe glasflaska
starbuckssäljer alla sina drickfärdiga (RTD) drycker, inklusive Frappuccinos med glasflaskor, kl.partnerskap med PepsiCo.
Tillsammans har dessa jättar bildat ett separat distributionsföretag som heter North American Coffee Partnership (NACP) som paketerar, annonserar, distribuerar och säljer Starbucks RTD-kaffe.
Partnerskapet fungerar så bra att det har gjort Starbucks till en ledare på FoTU-marknaden, med en82% marknadsandelmed start 2020. Anledningen till dess framgång? Detta kraftfulla partnerskap, där Starbucks tar med sin kaffeexpertis och PepsiCo kommer med sin distributionserfarenhet.
Sephora Hybrid distributionsstrategi
Sephorasäljer mer än 15 000 skönhetsprodukteroch bota340 andra märken inom skönhet och personlig vårdför en personlig shoppingupplevelse. De bär också sitt eget personliga varumärke,Sephora samlingoch säljer en kombination av skönhetsverktyg, smink, hudvård och hårprodukter.
Din distributionsstrategi? En blandning av direkt och indirekt distribution med sina fristående butiker och butiker inom återförsäljare som JCPenney och Kohl's, totaltmer än 2700 butikeri 35 länder.
Men det är inte allt. Sephora säljer också online via sin webbplats, och replikerar sin "prova innan du köper"-upplevelse i butik genom att erbjuda tjänster som virtuella provningar.
Kort sagt, Sephora använder en hybriddistributionsstrategi där man säljer direkt och använder återförsäljare samtidigt som man agerar återförsäljare för andra varumärken.
Hur skriver man en distributionsstrategi?
Hemligheten med att skapa en effektiv distributionsstrategi är att veta var dina kunder handlar, hur de fattar sina köpbeslut och var dina produkter kommer att vara relevanta.
Genom att göra det här arbetet kommer du att kunna få dina produkter till de platser där dina målkunder handlar, vilket räddar dig från att förlora pengar på att försöka distribuera via irrelevanta kanaler.
Med det, låt oss gå igenom de åtta stegen för att skapa en väloljad distributionsstrategi:
Steg 1: Granska målköparundersökningar för preferenser
Ta reda på hur och var dina målkunder köper produkter som din. Är din produkt värd att köpa direkt eller säljer du en produkt de hellre köper från sin närmaste återförsäljare?
Du vill också granska om du behöver utbilda dina kunder om din produkt eller ge dem personlig service. Om så är fallet, vilket skulle vara det bästa alternativet för att utbilda eller ge den bästa servicen till dina kunder?
Steg 2: Kontrollera din produkt
Lika viktigt här är att utvärdera typen av din produkt, eftersom det påverkar dina kunders köpbeslut. Din produkt kan falla i någon av dessa tre kategorier:
- Och rutinprodukt.Konsumenter använder den här typen av produkter dagligen och lägger ner relativt lite tid på att välja den. Produkten har också vanligtvis ett lågt pris, som silkespapper.
- En omfattande produkt. En omfattande produkt kräver noggrann eftertanke innan köp. Kostnaden för produkten är hög och kräver flera överväganden. Ett exempel på en sådan produkt inkluderar köp av en bil eller ett hus.
- Abegränsad produkt. Denna typ av produkter hamnar någonstans mellan rutin och omfattande, och kräver måttlig tid att välja och köpa, såsom kläder och konstverk.
När du arbetar med din distributionsstrategi, fundera över hur mycket tid och pengar din målköpare kommer att spendera för att få din produkt.
Din typ av produkt hjälper också till att avgöra vilken distributionsstrategi du väljer. För rutinköp, till exempel, fungerar en omfattande distributionsstrategi bra, eftersom den hjälper till med varumärkeskännedomen och gör din produkt tillgänglig i alla butiker som dina kunder går till.
På samma sätt, för omfattande köp, vill du leta efter intensiv eller selektiv distribution beroende på hur exklusivt du vill att ditt varumärke ska vara. Slutligen är intensiv distribution vanligtvis en bra strategi för begränsade köp.
Steg 3: Se över konkurrenters distributionsstrategier för differentieringsmöjligheter och hot
Att lära sig hur dina konkurrenter distribuerar sina produkter ger dig insikt i de kanaler som dina ideala köpare använder för att köpa.
Hitta helt enkelt svaret på en grundläggande fråga: var finns mina konkurrenters produkter att köpa?
Genom att gräva djupare i dina distributionskanaler kan du också lära digsomde säljer. Till exempel kan en konkurrent använda proaktiv kundsupport och erbjuda personliga produktrekommendationer för att ta bort friktion från inköpsprocessen.
Baserat på vad du lär dig kan du avgöra möjligheter att differentiera köpupplevelsen och lära dig om distributionskanaler som du kanske inte kan tränga igenom på grund av dina konkurrenters styrka.
Steg 4: Se över dina resurser för styrkor och svagheter
Granska nu din budget, utrustning, verktyg, fysiska tillgångar och partnerskap.
För varje, granska dina svagheter och styrkor för att veta vad du behöver ta itu med och vad du kan använda till din fördel.
Se framför allt över hur mycket distributionsarbete du kan hantera internt. Om du till exempel har ett litet team kan outsourcing vara bäst. Men om du kan göra en initial investering och har ett team utbildat för att hantera lager och logistik, överväg en direktdistributionsstrategi.
I allt detta, glöm inte att titta på vinstmarginalen du skulle göra med varje distributionskanal. Fråga dig själv, kommer ditt företag att dra större nytta av direktdistribution eller av att använda en mellanhand?
Steg 5: Se över branschföreskrifter, regler och lagar för att undvika kostsamma misstag
Regler för frakt och distribution av olika produkter kan variera beroende på stad, stat och land.
Till exempel varierar bestämmelserna för frakt och distribution av alkoholdrycker beroende på stad, län, stat osv.
Se till att kontrollera dem i förväg för att undvika problem i framtiden.
Steg 6: Upprätta dina kontakter med partners
Om indirekt distribution gynnar ditt företag, börja arbeta med att hitta potentiella partners.
Börja med att skapa en lista över alla återförsäljare, grossister och distributörer som du kan arbeta med. Lista ut de som är kända för att distribuera i din bransch och lär känna dem för att ta reda på hur ett potentiellt partnerskap skulle se ut.
Granska märkningen som är villig att sälja dina produkter till återförsäljaren när du vet distributörer.
Steg 7: Bestäm din logistik
Utvärdera hur du kommer att hantera intern eller inkommande logistik utöver de externa som nämnts ovan.
Inkommande logistik täcker hur du skaffar material och flyttar det från din produktionsplats till en intern destination, till exempel ett leveranscenter, lager eller butik.
Du kommer också att vilja arbeta fram ditt lagersystem så att du producerar tillräckligt med varor för att möta kundernas efterfrågan.
Återigen, du kan hantera allt detta internt eller outsourca det med hjälp avdirektleverans, Till exempel.
Steg 8: Överväg visnings- och förpackningsmöjligheter
Sista steget: produktförpackning. Förpackningar påverkar köpbeslut7 av 10 kunder.
När du tänker på förpackningsmöjligheter, se över följande faktorer:
- Vilken typ av förpackning behöver din produkt?
- Hur kan förpackningar vara en förlängning av ditt varumärke?
- Hur kan du differentiera dina förpackningar för att förbättra köpupplevelsen?
Slutför ditt beslut baserat på antalet enheter du behöver förpackning för och din budget. Du kan också samarbeta med återförsäljare som tar förpackningen som ett mervärde, men det skulle lämna dig med liten kontroll över varumärkeshistorien du vill berätta med förpackningen.