Gdzie zgłosić oszustwo internetowe? Czy da się odzyskać pieniądze od nieuczciwego sprzedawcy?
Padłeś ofiarą działań cyberprzestępców i straciłeś swoje pieniądze? Sprawdź, gdzie zgłosić oszustwo internetowe i jak odzyskać skradzione środki. Przeczytaj także wskazówki, jak uniknąć podobnych incydentów w przyszłości.
Jak działają internetowi przestępcy?
Cyberprzestępcy stosują coraz bardziej zaawansowane i trudniejsze do wykrycia metody wyłudzania danych osobowych oraz pieniędzy. Często posługują się w tym celu phishingiem – podszywają się pod inne osoby, np. policję, kuriera, sąd, ZUS czy firmę energetyczną. Wysyłają do swoich ofiar maile z linkami prowadzącymi do fałszywych stron, które służą wyłudzaniu poufnych danych, w tym numerów kart płatniczych, loginów, haseł, numerów PIN czy kodów QR. Tworzą także fałszywe reklamy produktów, które przekierowują do złośliwych aplikacji oraz na strony zainfekowane szkodliwym oprogramowaniem. Metoda ta jest znana jako malvertising.
Internetowi przestępcy coraz częściej wykorzystują również sztuczną inteligencję, w tym narzędzia umożliwiającekradzież tożsamości w internecie. Podszywają się pod inne osoby i bezprawnie posługują się ich wizerunkiem. Z tego powodu coraz trudniej jest ocenić, komu można zaufać podczas korzystania z sieci. Sporym zagrożeniem jest również powstawanie fałszywych sklepów internetowych, które można stworzyć w kilka godzin przy użyciu rozwiązań AI. Powszechnym zjawiskiem stają się oszustwa związane ze sprzedażą produktów cyfrowych, w tym plików muzycznych, filmów, programów czy wirtualnych zasobów w grach wideo.
Gdzie zgłosić oszustwo internetowe?
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa internetowego, możesz zgłosić taki incydent na stronie internetowej incydent.cert.pl. Twoje zgłoszenie odbierze i zweryfikuje jednostka NASK Państwowego Instytutu Badawczego. Wystarczy, że wypełnisz internetowy formularz, opiszesz zdarzenie i dodasz załączniki – np. dowody otrzymania podejrzanego maila czy wiadomości SMS. Możesz także zgłaszać:
- strony wyłudzające pieniądze i dane osobowe,
- internetowy szantaż,
- fałszywe sklepy internetowe,
- złośliwe oprogramowanie,
- błędy w aplikacjach i oprogramowaniu,
- nielegalne treści – np. SPAM czy mowę nienawiści.
Jak odzyskać pieniądze od oszusta internetowego?
Jeśli straciłeś pieniądze w wyniku oszustwa internetowego, jak najszybciej zgłoś sytuację w swoim banku w formie reklamacji. Będzie on miał obowiązek przeanalizować Twoje zgłoszenie i w razie stwierdzenia nieautoryzowanej transakcji zwrócić pieniądze. Jeśli bank odrzuci reklamację, poproś wtedy o interwencję powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów albo złóż wniosek do Rzecznika Finansowego. Nie zapomnij również zastrzec kartę płatniczą w banku i zmienić dane logowania– zarówno do aplikacji mobilnej, jak i systemu bankowości internetowej.
Możesz równocześnie zgłosić podejrzenie popełnienia przestępstwa na policję lub do prokuratury. Przed dokonaniem zgłoszenia zbierz jak najwięcej dowodów, które potwierdzą Twoje zeznania, w tym:
- zrzuty ekranu (np. fałszywego sklepu internetowego),
- nagrania rozmów z oszustem,
- kopie korespondencji mailowej i wiadomości z komunikatorów,
- potwierdzenia transakcji z konta bankowego.
Gdzie zgłosić wyłudzenie pieniędzy przez internet?
Istnieje prosty sposób na to, jak zgłosić wyłudzenie pieniędzy przez internet – bez wychodzenia z domu. Możesz to zrobić za pośrednictwem strony gov.pl/web/gov/zglos-przestepstwo. Twoje zgłoszenie online trafi do prokuratury lub jednostki policji. Zawiadomienie powinno zawierać jak najwięcej informacji na temat przestępstwa, w tym opis zdarzenia, dane oszusta (jeśli je znasz) oraz Twoje dane kontaktowe.
Jak zapobiegać oszustwom internetowym?
Aby nie paść w przyszłości ofiarą oszustwa internetowego, warto przestrzegać podstawowychzasad bezpieczeństwa w sieci. Pamiętaj zwłaszcza o tym, aby:
- nie klikać w linki przesyłane w wiadomościach od nieznanych nadawców ani nie pobierać załączników,
- sprawdzać opinie o sklepie internetowym lub aplikacji mobilnej przed dokonaniem zakupów,
- weryfikować dane sklepu online – na jego stronie internetowej oraz w bazach przedsiębiorstw (CEIDG, Krajowym Rejestrze Sądowym czy rejestrze VAT),
- nie podawać nikomu numeru karty płatniczej, kodu CVV/CVC ani żadnych innych danych, które pozwalają oszustom wykraść Twoje pieniądze,
- stosować bezpieczne hasła – silne i unikalne,
- nie logować się na stronę banku przez ogólnodostępną sieć Wi-Fi,
- korzystać z oprogramowania antywirusowego.
Bezpieczeństwo w sieci podnosi nasza usługa Bezpiecznego Internetu. Chroni ona zarówno komputer, jak i urządzenia mobilne przed różnymi zagrożeniami, w tym złośliwym oprogramowaniem, SPAM-em, wyłudzaniem danych czy treściami nieodpowiednimi dla nieletnich.
Oszustwa internetowe to zagrożenie nie tylko dla użytkowników indywidualnych, ale również biznesowych. Sprawdź, jakie rodzaje ataków hakerskich są dla zagrożeniem dla firmy. Poznaj zasady cyberbezpieczeństwa oraz usługi cyberbezpieczeństwa dla firm.