Jak zareklamować oszustwo w banku? (2024)

Wyłudzenia poufnych danych i pieniędzy to coraz bardziej powszechny problem. CERT, czyli zespół działający w ramach NASK – Państwowego Instytutu Badawczego, wskazał w raporcie za 2021 rok, że liczba incydentów cyberbezpieczeństwa wzrosła aż o 182% w stosunku do roku 2020. Jeśli z twojego konta został wysłany przelew do oszusta, możesz skorzystać z dwóch możliwości – cofnąć operację, jeżeli nie doszło do jej zaksięgowania, lub złożyć reklamację w banku. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Najczęstsze metody wyłudzeń stosowane przez oszustów

Oszuści posługują się coraz bardziej wyrafinowanymi metodami, aby zdobyć dostęp do twojej bankowości elektronicznej lub nakłonić cię do wykonania przelewu. Do najczęściej spotykanych sposobów przestępców na wyłudzenia należą phishing czy kradzież tożsamości. Na tym ich repertuar się nie kończy.

Fałszywe oferty sprzedaży

Platformy takie jak OLX dają możliwość zakupu używanych rzeczy w bardzo korzystnych cenach. Za ich pośrednictwem znajdziesz też różnego rodzaju usługi oraz oferty wynajmu mieszkania. W każdym przypadku musisz liczyć się z tym, że autorem ogłoszenia może być nieuczciwa osoba. Wyłudzenie pieniędzy polega na tym, że dokonujesz płatności i nie otrzymujesz nic w zamian. Dlatego właściciele platformy zwracają uwagę na to, aby komunikować się ze sprzedawcami i wysyłać pieniądze wyłącznie za pośrednictwem oficjalnych kanałów.

Kradzież tożsamości

Jeśli przestępca wejdzie w posiadanie twojego dowodu lub nawet samego skanu dokumentu, może ukraść twoją tożsamość i na tej podstawie wnioskować o kredyt w banku lub firmie pożyczkowej. Część takich prób zostaje udaremniona, wiele z nich kończy się jednak powodzeniem. Wybierz jeden z pakietów od Chroń PESEL, aby wiedzieć, co dzieje się z twoim danymi w sieci.

Fałszywe telefony (np. z banku)

Dzwoni pan z banku i prosi o hasło, aby zaktualizować twoje dane lub przedstawić ci korzystną ofertę kredytu – to niestety częsty scenariusz działania oszustów. Podanie hasła do konta nieuprawnionej osobie może skończyć się tym, że zostanie ono wyczyszczone. Jeśli rozmowa z konsultantem wzbudza twoje podejrzenia, nie podawaj żadnych danych, rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku, aby zweryfikować wiarygodność otrzymanego telefonu.

Phishing

To metoda oszustwa, która stała się powszechna i zebrała spore żniwo w ostatnim czasie (w 2021 roku phishing stanowił aż 77% wszystkich incydentów cyberbezpieczeństwa zarejestrowanych przez CERT). Polega ona na podszywaniu się pod różne instytucje, np. banki czy pocztę, i rozsyłanie wiadomości SMS lub e-mail z zainfekowanymi linkami. Na pierwszy rzut oka wyglądają one wiarygodnie, jednak kliknięcie może sprawić, że przejęte zostaną dane z konta bankowego lub na twoim urządzeniu zostanie zainstalowane złośliwe oprogramowanie, które umożliwi przestępcom przejęcie kontroli nad urządzeniem.

Obietnica szybkich pieniędzy

Internetowi oszuści podszywają się także pod pracowników HR pod pretekstem rekrutacji do dobrze płatnej pracy zdalnej. Tego rodzaju oferty można dość łatwo rozpoznać – ich wspólnym mianownikiem jest znikoma ilość konkretnych informacji o firmie oraz obietnica szybkich (i dużych) pieniędzy. Warunkiem jest często przesłanie określonej kwoty w ramach początkowej inwestycji. Po dokonaniu przelewu kontakt z rzekomym „pracodawcą” zazwyczaj się urywa.

Fałszywe sklepy internetowe

Nie wszystkie sklepy internetowe są prawdziwe. Niektóre z nich mogą okazać się narzędziem, które służy oszustom do wyłudzenia pieniędzy – klienci zamawiają towary, których nigdy nie zobaczą. Zanim sprawa zostanie zgłoszona na policję, do kieszeni przestępców może trafić pokaźna suma.

Czy da się odzyskać pieniądze przelane na konto oszusta?

Czasem sama znajomość metod, jakie stosują oszuści, nie wystarczy, aby uchronić się przed ich działaniem. Jeśli wysłałeś przelew nieuczciwej osobie lub zorientujesz się, że z twojego konta bankowego zniknęły pieniądze, możesz spróbować udaremnić próbę wyłudzenia. Są 3 sposoby, aby odzyskać środki przelane na konto nieuczciwej osoby:

  • cofnięcie operacji – większość banków daje możliwość anulowania wysłanego przelewu, który jeszcze się nie zaksięgował;
  • reklamacja w banku w przypadku oszustwa – możesz złożyć ją wtedy, gdy przelew na konto nieuczciwej osoby został już zaksięgowany i nie ma możliwości anulowania go;
  • zgłoszenie sprawy na policję i droga sądowa – jeśli bank nie uzna reklamacji, pozostaje ci dochodzenie swoich praw na drodze sądowej. Takie procesy trwają zazwyczaj bardzo długo i wymagają wsparcia doświadczonego prawnika.

Odzyskanie pieniędzy jest więc możliwe, a najważniejszy czynnik – który może zadziałać na twoją korzyść lub niekorzyść – to czas. Im wcześniej zorientujesz się, że padłeś ofiarą przestępstwa, tym większe są szanse, że pieniądze wrócą do ciebie.

Jak cofnąć przelew wysłany na konto oszusta?

Możliwość anulowania operacji finansowej, która nie została jeszcze zaksięgowana, to powszechna praktyka banków. Aby cofnąć przelew, należy w pierwszej kolejności skonsultować się z pracownikiem banku – zadzwonić na infolinię lub odwiedzić najbliższą placówkę. W wielu przypadkach możliwe jest załatwienie sprawy za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej.

Trzeba jednak pamiętać, że odwołanie przelewu zazwyczaj dotyczy standardowych transakcji Elixir. Twoja dyspozycja powinna zostać złożona w określonym czasie, a więc przed najbliższą sesją transakcji wychodzących. A tutaj harmonogram godzinowy różni się w zależności od banku. Najczęściej są to godziny poranne, popołudniowe i wieczorne. Większość placówek wysyła przelewy tylko od poniedziałku do piątku. Dlatego jeśli dokonasz podejrzanej transakcji w weekend, zyskujesz więcej czasu na działanie – infolinie i czaty bankowe są zwykle czynne 7 dni w tygodniu. Zgłoś sprawę od razu, aby anulować przelew przed pierwszą poniedziałkową sesją.

Sprawdź też: Polacy boją się wycieku ich danych z urzędów i firm

Jak złożyć reklamację w banku w przypadku oszustwa? Krok po kroku

Jeśli przelew został już zaksięgowany, nie ma możliwości cofnięcia operacji. Na szczęście droga do odzyskania utraconych pieniędzy nie została jeszcze zamknięta. Aby złożyć reklamację w banku w przypadku oszustwa, przyjmij następujący plan działania:

  1. Skontaktuj się ze swoim bankiem – telefonicznie, osobiście lub za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej – i opowiedz o zaistniałej sytuacji. Podaj dane przelewu, który został wysłany do nieuczciwego odbiorcy.
  2. Złóż reklamację według polityki przyjętej przez bank, w którym prowadzisz konto. O szczegółach całej procedury zostaniesz poinformowany przez pracownika banku.
  3. Oczekuj na rozpatrzenie reklamacji ze strony banku.

Po złożeniu reklamacji dotyczącej wyłudzenia pieniędzy bank podejmuje następujące kroki:

  • kontakt z placówką, do której został wysłany reklamowany przelew i poinformowanie jej o zaistniałej sytuacji;
  • interwencja u właściciela konta – bank, który przyjął twoje środki, zwraca się do adresata feralnego przelewu i wskazuje dane, na które powinien on zwrócić pieniądze. Zazwyczaj jest to rachunek techniczny banku. Nieuczciwa osoba zostaje poinformowana o możliwych konsekwencjach przestępstwa i dostaje 30 dni na zwrócenie pełnej kwoty;
  • udostępnienie danych – jeśli nieuczciwa osoba, mimo upomnień, nie zwróci pieniędzy, bank udostępni ci dane osobowe właściciela konta, abyś mógł zgłosić sprawę na policję lub skierować ją bezpośrednio na drogę sądową. Bank nie zrobi tego w twoim imieniu, a jedynie poda niezbędne informacje do złożenia pozwu.

W przypadku reklamacji przelewu możesz spotkać się z terminem „chargeback”. Pod tą nazwą kryje się nic innego jak właśnie procedura zwrotu środków za transakcje dokonane kartą płatniczą. Dotyczy ona sytuacji, gdy nadawca przelewu nie otrzymał towaru, nastąpiła pomyłka techniczna lub transakcja nosiła znamiona przestępstwa. W sytuacji, gdy bank nie uzna twojej reklamacji lub środki nie zostaną zwrócone przez odbiorcę, możesz zgłosić sprawę na policję i tym samym rozpocząć postępowanie karne lub wejść na drogę sądową z powództwa cywilnego. W obu przypadkach bardzo ważne jest zabezpieczenie dowodów oszustwa, np. korespondencji e-mailowej lub zapisów rozmowy telefonicznej z przestępcą.

Zobacz również: Zagrożenie w sieci rośnie, internauci nie reagują

Źródła:

https://cert.pl/uploads/docs/Raport_CP_2021.pdf


Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie reklamowy/marketingowy i ma na celu zachęcenie do nabycia usług Chroń PESEL świadczonych przez Kaczmarski Group Sp. J. oraz jej partnerów, tj. KRD BIG S.A. oraz TU Europa S.A. Materiał ten nie ma charakteru konsultingowego i nie powinien stanowić wyłącznej podstawy do podjęcia jakichkolwiek decyzji. Rekomendowane jest zapoznanie się ze szczegółowymi zasadami świadczenia usług Chroń PESEL, określonymi w odpowiednich Regulaminach, Ogólnych Warunkach, Warunkach ubezpieczenia oraz Cennikach (dostępnych na stronach internetowych chronpesel.pl).

Jak zareklamować oszustwo w banku? (2024)

FAQs

Jak zareklamować oszustwo w banku? ›

46 ustawy o usługach płatniczych, na banku spoczywa prawny obowiązek zwrotu pieniędzy, których utrata była następstwem nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Należy pamiętać, że bank ma obowiązek zwrócić Ci utracone środki maksymalnie do końca dnia roboczego następującego po dniu nieautoryzowanej transakcji.

Czy bank zwraca pieniądze za oszustwa? ›

46 ustawy o usługach płatniczych, na banku spoczywa prawny obowiązek zwrotu pieniędzy, których utrata była następstwem nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Należy pamiętać, że bank ma obowiązek zwrócić Ci utracone środki maksymalnie do końca dnia roboczego następującego po dniu nieautoryzowanej transakcji.

Czy da się odzyskać pieniądze przelane na konto oszusta? ›

Pierwszą z opcji jest próba cofnięcia operacji. Jeżeli przelew nie został jeszcze zaksięgowany, to wiele banków daje możliwość jego anulowania. Kolejną możliwością jest złożenie reklamacji w banku w przypadku oszustwa. Można ją złożyć nawet wtedy, gdy przelew został już zaksięgowany.

Jak napisać reklamację do banku w sprawie oszustwa? ›

Składając reklamację w przypadku oszustwa, musimy dokładnie opisać, w jaki sposób doszło do kradzieży środków z konta i jednocześnie wykazać, że nie dopuściliśmy się „rażącego niedbalstwa” oraz nie złamaliśmy zasad bezpieczeństwa obowiązujących w naszym banku.

Jak odzyskać pieniądze skradzione z banku? ›

Na tak zadane pytanie, jest tylko jedna słuszna odpowiedź – jeżeli z waszego rachunku bankowego skradziono pieniądze, najpierw musimy powiadomić o tym bank, a następnie należy niezwłocznie udać się na najbliższy komisariat i zgłosić zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Czy banki zwracają pieniądze po oszustwie? ›

Krótka odpowiedź brzmi: to zależy . Podczas gdy otrzymanie zwrotu pieniędzy po stracie pieniędzy na rzecz oszustów jest możliwe, wynik zależy od czynników takich jak polityka banku, rodzaj oszustwa, utracona kwota i jak szybko oszustwo zostało zgłoszone.

Jak poprosić bank o zwrot pieniędzy? ›

W przypadku wykonania błędnego przelewu należy skontaktować się z bankiem. Jeśli przelew jeszcze nie trafił na konto odbiorcy, bank może po prostu cofnąć błędny przelew. Jeśli przelew trafił już na konto odbiorcy, bank w ciągu 3 dni poinformuje o tym adresata i wezwie go do zwrotu środków.

Czy można znaleźć oszusta po numerze konta? ›

Nie ma takiej możliwości, a wynika to z przepisów bankowych oraz unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), z którego wynika, że udostępnianie danych osobowych – w tym informacji przypisanych do konta bankowego – osobom nieuprawnionym jest niedopuszczalne i niezgodne z prawem.

Czy banki uznają reklamację? ›

Banki odrzucają reklamacje klientów z tytułu nieautoryzowanej transakcji, powołując się na to, że w systemie podane zostały dane niezbędne do zrealizowania przelewu, czyli transakcja została – w ich mniemaniu – prawidłowo uwierzytelniona.

Jak złożyć reklamację do banku? ›

Skontaktuj się ze swoim bankiem – telefonicznie, osobiście lub za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej – i opowiedz o zaistniałej sytuacji. Podaj dane przelewu, który został wysłany do nieuczciwego odbiorcy. Złóż reklamację według polityki przyjętej przez bank, w którym prowadzisz konto.

Gdzie mogę złożyć skargę na bank w USA? ›

Składaj skargi bankowe i kredytowe w Consumer Financial Protection Bureau . Jeśli bezpośredni kontakt z bankiem nie pomoże, odwiedź stronę skarg Consumer Financial Protection Bureau (CFPB), aby: Zobaczyć, na które konkretne usługi bankowe i kredytowe oraz produkty możesz złożyć skargę za pośrednictwem CFPB.

Ile czasu na reklamację bank? ›

W myśl art. 6(Nowe okno)(Link do innej strony) ustawy o rozpatrywaniu reklamacji odpowiedź na skargę powinna zostać udzielona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż 30 dni od daty jej otrzymania przez bank, przy czym do zachowania tego terminu wystarczy jedynie wysłanie korespondencji przed jego upływem.

Czy jest szansa odzyskać pieniądze z oszustwa internetowego? ›

Czy można odzyskać pieniądze od oszusta internetowego? Tak, choć zwykle oszuści pozostają bezkarni. Skradzione pieniądze powinien zwrócić bank w przypadku nieautoryzowanych transakcji. Tego zdania są zarówno Prezes UOKiK, jak i Rzecznik Finansowy powołujący się na przepisy prawa bankowego i unijną dyrektywę PSD2.

Kiedy bank musi zwrócić pieniądze? ›

Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych, bank w terminie D+1, tj. do końca kolejnego dnia roboczego po zgłoszeniu nieautoryzowanej transakcji, powinien zwrócić konsumentowi skradzioną kwotę.

Jak odzyskać pieniądze przelane na konto oszusta BLIK? ›

– Najprostszą metodą odzyskania pieniędzy jest kontakt z odbiorcą takiego przelewu, wyjaśnienie sytuacji i prośba o zwrot pieniędzy. Otrzymanie zwrotu zależy jednak od uczciwości odbiorcy i o takich sytuacjach jako bank nie jesteśmy informowani przez klientów – mówi Małgorzata Witkowska z PKO Banku Polskiego.

Jak oszuści okradają konta bankowe? ›

Tak, haker może próbować włamać się na konto bankowe, ale jest to nielegalne i karalne. Jak oszuści okradają konta bankowe? Oszuści mogą okradać konta bankowe poprzez phishing, malware, lub ataki typu pharming w celu uzyskania poufnych danych dostępowych.

Kiedy bank zwraca pieniądze? ›

Zgodnie z prawem banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji – do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu.

Czy da się odzyskać pieniądze od oszusta internetowego? ›

Jak odzyskać pieniądze od oszusta internetowego? Jeśli straciłeś pieniądze w wyniku oszustwa internetowego, jak najszybciej zgłoś sytuację w swoim banku w formie reklamacji. Będzie on miał obowiązek przeanalizować Twoje zgłoszenie i w razie stwierdzenia nieautoryzowanej transakcji zwrócić pieniądze.

Czy da się odzyskać pieniądze z oszustwa BLIK? ›

Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze.

Czy Visa zwraca pieniądze w przypadku oszustwa? ›

Jeśli straciłeś pieniądze w wyniku oszustwa przy użyciu Twojej karty Visa, jesteś chroniony przez Politykę Zerowej Odpowiedzialności Visa i otrzymasz zwrot pieniędzy .

Top Articles
5 Interesting Ways To Make Money As A New Coach
My Checklist To Financial Freedom (PDF)
Navicent Human Resources Phone Number
Mybranch Becu
Devin Mansen Obituary
Enrique Espinosa Melendez Obituary
Sound Of Freedom Showtimes Near Governor's Crossing Stadium 14
Brady Hughes Justified
How Much Does Dr Pol Charge To Deliver A Calf
Obor Guide Osrs
Workday Latech Edu
Immobiliare di Felice| Appartamento | Appartamento in vendita Porto San
Doublelist Paducah Ky
Www Thechristhospital Billpay
Mndot Road Closures
4Chan Louisville
Enderal:Ausrüstung – Sureai
Breakroom Bw
Bitlife Tyrone's
Highland Park, Los Angeles, Neighborhood Guide
Weather Rotterdam - Detailed bulletin - Free 15-day Marine forecasts - METEO CONSULT MARINE
UPS Store #5038, The
Https Paperlesspay Talx Com Boydgaming
Ppm Claims Amynta
Dove Cremation Services Topeka Ks
Kirk Franklin Mother Debra Jones Age
Perry Inhofe Mansion
Mia Malkova Bio, Net Worth, Age & More - Magzica
Ixlggusd
Newcardapply Com 21961
Craigslist Hamilton Al
Joe's Truck Accessories Summerville South Carolina
2016 Honda Accord Belt Diagram
2024 Ford Bronco Sport for sale - McDonough, GA - craigslist
Go Smiles Herndon Reviews
Empire Visionworks The Crossings Clifton Park Photos
Ktbs Payroll Login
Trizzle Aarp
Cranston Sewer Tax
How to Quickly Detect GI Stasis in Rabbits (and what to do about it) | The Bunny Lady
Mississippi weather man flees studio during tornado - video
Deepwoken: How To Unlock All Fighting Styles Guide - Item Level Gaming
Lorton Transfer Station
How to Connect Jabra Earbuds to an iPhone | Decortweaks
Dobratz Hantge Funeral Chapel Obituaries
6463896344
Clock Batteries Perhaps Crossword Clue
Grace Family Church Land O Lakes
Minute Clinic Mooresville Nc
Ark Silica Pearls Gfi
Festival Gas Rewards Log In
Latest Posts
Article information

Author: Maia Crooks Jr

Last Updated:

Views: 5599

Rating: 4.2 / 5 (43 voted)

Reviews: 90% of readers found this page helpful

Author information

Name: Maia Crooks Jr

Birthday: 1997-09-21

Address: 93119 Joseph Street, Peggyfurt, NC 11582

Phone: +2983088926881

Job: Principal Design Liaison

Hobby: Web surfing, Skiing, role-playing games, Sketching, Polo, Sewing, Genealogy

Introduction: My name is Maia Crooks Jr, I am a homely, joyous, shiny, successful, hilarious, thoughtful, joyous person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.