Komunikat nr 53 w sprawie raportowania przez instytucję obowiązaną, będącą dostawcą usług płatniczych odbiorcy, transferów środków pieniężnych spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy w transferze bierze udział krajowy pośredniczący dos (2024)

W związku ze zidentyfikowanymi przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (dalej „GIIF”) przypadkami, w których instytucje obowiązane nie dopełniły obowiązku przekazywania informacji na podstawie art. 72 ust. 2 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. oprzeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2022 poz. 593 z poźn. zm., dalej „uPPP”) GIIF informuje:

  1. Obowiązek przekazania informacji o wykonanym transferze środków pieniężnych orównowartości przekraczającej 15000 EUR spoza terytorium RP obejmuje także przypadki, gdy w transferze bierze udział pośredniczący dostawca usług płatniczych, będący krajową instytucją obowiązaną.
  2. Dostawca usług płatniczych prowadzący rachunek dla odbiorcy transferu środków pieniężnych spoza terytorium RP ma obowiązek przekazania informacji do GIIF – bez względu na to czy środki transferowane są bezpośrednio czy z udziałem pośredniczącego dostawcy usług płatniczych.
  3. Dostawca usług płatniczych prowadzący rachunek dla odbiorcy transferu środków pieniężnych spoza terytorium RP w przekazanej do GIIF informacji umieszcza wszystkie dane jakie są wymagane przez przepisy tj. art. 72 ust. 6 uPPP, wszczególności zagraniczny numer rachunku płatnika zlecającego transfer środków pieniężnych spoza terytorium RP, wprzypadku gdy rachunek płatniczy istnieje.
  4. Pośredniczący dostawca usług płatniczych - w zakresie transferu środków zlecanego przez płatnika za granicą na rzecz odbiorcy, dla którego pośrednik nie jest dostawcą usług płatniczych - nie wykonuje transferu środków pieniężnych spoza terytorium RP, a co za tym idzie nie informuje GIIF o otrzymaniu i przekazaniu tego transferu. Nie wpływa to na obowiązki raportowania innych transferów środków pieniężnych, wszczególności takich, które mogą być powiązane z pośredniczeniem w wykonywaniu transferów zza granicy.

Pojęcie transferu środków pieniężnych zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 2 pkt 23 uPPP poprzez odesłanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847 z dnia 20 maja 2015 r. wsprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1781/2006 (dalej „Rozporządzenie”). Zgodnie zart.3ust.9Rozporządzenia transfer środków pieniężnych oznacza dowolną transakcję przynajmniej częściowo realizowaną drogą elektroniczną w imieniu płatnika za pośrednictwem dostawcy usług płatniczych w celu udostępnienia środków pieniężnych odbiorcy za pośrednictwem dostawcy usług płatniczych, bez względu na to, czy płatnik i odbiorca jest tą samą osobą, niezależnie od tego, czy dostawca usług płatniczych płatnika jest tożsamy zdostawcą usług płatniczych odbiorcy, w tym: polecenie przelewu, polecenie zapłaty, krajowa
lub transgraniczna usługa przekazu pieniężnego, transfer wykonany przy użyciu karty płatniczej, instrumentu pieniądza elektronicznego, telefonu komórkowego itp.

Zatem transfer środków pieniężnych, jest:

  • transakcją,
  • realizowaną w imieniu płatnika za pośrednictwem dostawcy usług płatniczych,
  • w celu udostępnienia środków pieniężnych odbiorcy za pośrednictwem dostawcy usług płatniczych.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 Rozporządzenia płatnik oznacza osobę, która jest posiadaczem rachunku płatniczego i zezwala na wykonanie transferu środków pieniężnych z tego rachunku płatniczego, lub w przypadku gdy rachunek płatniczy nie istnieje – osobę fizyczną lub prawną, która składa zlecenie wykonania transferu środków pieniężnych.

Natomiast odbiorca w myśl art. 3 pkt 3 Rozporządzenia oznacza osobę będącą zamierzonym odbiorcą danego transferu środków pieniężnych.

Z kolei dostawca usług płatniczych świadczy usługi transferu środków pieniężnych (art.3pkt5Rozporządzenia).

W transferze środków pieniężnych może brać udział pośredniczący dostawca usług płatniczych rozumiany jako dostawca usług płatniczych, który nie jest dostawcą usług płatniczych płatnika ani odbiorcy oraz który otrzymuje i przekazuje transfer środków pieniężnych w imieniu dostawcy usług płatniczych płatnika lub odbiorcy lub innego pośredniczącego dostawcy usług płatniczych.

Opisane powyżej przyjęcie i przekazanie transferu środków pieniężnych może odbywać się przy udziale rachunku technicznego prowadzonego przez krajowego pośredniczącego dostawcę usług płatniczych dla zagranicznego banku zleceniodawcy. W świetle powyższej definicji pośredniczący dostawca usług płatniczych nie jest uprawniony do zlecania transferu środków pieniężnych w imieniu płatnika, ani do przyjmowania zlecenia wykonania transferu środków pieniężnych w imieniu odbiorcy, a jedynie do wykonania technicznej czynności otrzymania i przekazania transferu środków pieniężnych zleconych przez płatnika za granicą. Pośredniczący dostawca usług płatniczych bierze jedynie udział w jednym z etapów transferu środków pieniężnych. Nie można utożsamiać technicznego przekazania transferu środków pieniężnych z transferem środków pieniężnych zdefiniowanym w art. 3 ust. 9 Rozporządzenia. Zatem nieuprawnione jest przyjęcie interpretacji, że transfer środków pieniężnych pochodzi zRP, w przypadku, gdy dostawca usług płatniczych odbiorcy otrzymuje środki pieniężne od krajowego pośredniczącego dostawcy usług płatniczych, których źródłem jest rachunek płatniczy płatnika prowadzony przez zagranicznego dostawcę usług płatniczych lub gdy rachunek płatniczy nie istnieje, a źródłem jest złożone za granicą zlecenie wykonania transferu.

Wobec tego transfer zlecony z rachunku płatniczego płatnika prowadzonego przez zagranicznego dostawcę usług płatniczych pochodzi spoza RP, niezależnie od tego czy transfer ten odbył się przy udziale krajowego pośredniczącego dostawcy usług płatniczych, czy bez jego udziału. W konsekwencji informacja o tym transferze podlega raportowaniu do GIIF przez dostawcę usług płatniczych odbiorcy zgodnie z art. 72 ust. 2 uPPP, o ile wartość transferu przekroczy ustawowo określony próg kwotowy.

Przykład

Transfer zagraniczny w walucie PLN na kwotę 200.000 PLN otrzymany spoza terytorium RP na rachunek w Banku C.

Bank A w Londynie wysłał przelew SWIFT do swojego korespondenta Banku B w Polsce. Bank B jako korespondent Banku A wysłał przelew Elixir do Banku C na rachunek wskazany w komunikacie SWIFT otrzymanym od Banku A. Ponieważ Bank C otrzymuje transfer spoza terytorium RP jest on zobligowany do przekazania informacji o wykonanym transferze środków pieniężnych do GIIF zgodnie z art. 72 ust. 2 uPPP.

Wyjątek od przekazywania informacji o wykonanym transferze środków pieniężnych orównowartości przekraczającej 15 000 EUR obejmujący krajowe transfery środków pieniężnych z innej instytucji obowiązanej powinien być interpretowany literalnie. Oznacza to, że na podstawie art. 72 ust. 1 pkt 2) lit b uPPP nie jest możliwe uzasadnienie braku przekazania informacji do GIIF o transferze środków pieniężnych spoza terytorium RP tym, że środki wpłynęły do instytucji obowiązanej poprzez pośredniczącego dostawcę usług płatniczych, który jest krajową instytucją obowiązaną. W przypadku transferu środków pieniężnych spoza RP z udziałem pośredniczącego dostawcy usług płatniczych z RP, przekazanie środków pomiędzy pośredniczącym dostawcą usług płatniczych, adostawcą usług płatniczych prowadzącym rachunek dla odbiorcy transferu, nie jest krajowym transferem środków pieniężnych z innej instytucji obowiązanej, w rozumieniu art.72ust1pkt2) lit b uPPP. Nie każde przekazanie środków pomiędzy instytucjami obowiązanymi będzie krajowym transferem środków pieniężnych z innej instytucji obowiązanej, w szczególności nie będzie nim przekazanie środków stanowiące jeden zelementów realizacji transferu środków pieniężnych spoza terytorium RP z udziałem pośredniczącego dostawcy usług płatniczych będącego instytucją obowiązaną.

Wykonanie obowiązków wynikających z przepisów uPPP i opisanych w niniejszym komunikacie musi być możliwe dla każdego dostawcy usług płatniczych uwzględniając treść przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1781/2006 (dalej „Rozporządzenie 2015/847”) oraz treść Stanowiska Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego dotyczącego informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych z dnia 8 listopada 2022 r[1]. GIIF również wskazuje, że dostawcy usług płatniczych powinni stosować wyłącznie systemy i schematy płatności umożliwiające pełną zgodność z wymogami wynikającymi z uPPP, w tym z art. 72 ust. 2 uPPP oraz Rozporządzeniem 2015/847 lub zapewnić alternatywny sposób przekazywania danych pomiędzy dostawcami usług płatniczych, aby umożliwić im realizację obowiązków wynikających ze wspomnianych przepisów.

Instytucje obowiązane działające jako dostawcy usług płatniczych odbiorcy, które nie dopełniły obowiązku przekazywania informacji wynikającego z art. 72 ust. 2 uPPP w przypadku transferów środków pieniężnych spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których brał udział krajowy pośredniczący dostawca usług płatniczych, mają obowiązek uzupełnienia raportowania tych informacji za okres od 13 lipca 2018 r., wykorzystując struktury danych iwzory dokumentów elektronicznych obowiązujące od 13 lipca 2019 r. Instytucje obowiązane, które przekazywały informacje wskazane w art. 72 ust 2 uPPP inaczej niż w sposób wynikający z niniejszego komunikatu powinny dokonać korekty informacji zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 października 2018 r. w sprawie przekazywania informacji otransakcjach oraz formularza identyfikującego instytucję obowiązaną (Dz.U. z 2018 r. poz. 1946).

Niniejszy komunikat nie wpływa na obowiązek raportowania transferu środków pieniężnych stanowiących transakcję zawartą na rynku międzybankowym niezwiązaną z gospodarką własną instytucji obowiązanej. W szczególnym przypadku, gdy dla takiej transakcji instytucja obowiązana nie posiada danych osoby upoważnionej do reprezentowania klienta – banku, dla którego raportująca instytucja obowiązana prowadzi rachunek typu LORO, instytucja obowiązana postępuje zgodnie z zasadami wynikającymi z komunikatu nr 16 GIIF z dnia 25 lipca 2019 r.[2]

Dobra praktyka

W związku z przekazywaniem informacji do GIIF na podstawie art. 72 ust 2 uPPP instytucje obowiązane wdrażają proces umożliwiający stwierdzenie, czy należy wykonać, odrzucić lub wstrzymać przychodzący transfer środków pieniężnych. Taki proces powinien uwzględniać to, czy instytucja obowiązana, jako dostawca usług płatniczych odbiorcy, otrzymała wystarczającą ilość informacji do stwierdzenia, czy jest to transfer środków pieniężnych spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tak aby ta instytucja obowiązana mogła właściwie wypełnić swój obowiązek wynikający z art. 72 ust 2 uPPP.

[1]https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Stanowisko_UKNF_dot_informacji_towarzyszacych_transferom_srodkow_pienieznych_80201.pdf

[2] Link do strony z komunikatem https://www.gov.pl/web/finanse/komunikat-nr-16-w-sprawie-raportowania-do-giif-informacji-o-transakcjach-ponadprogowych-o-ktorych-mowa-w-art-72-ust-6-pkt-3-ustawy-aml-oraz-transferu-srodkow-pienieznych-o-ktorych-mowa-w-art-72-ust-1-pkt-2-ustawy-aml

Komunikat nr 53 w sprawie raportowania przez instytucję obowiązaną, będącą dostawcą usług płatniczych odbiorcy, transferów środków pieniężnych spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy w transferze bierze udział krajowy pośredniczący dos (2024)
Top Articles
ApeCoin Price Drop: Why is the BAYC Crypto Token Slipping?
Coinbase NEAR Protocol Quiz Answers: How To Earn NEAR On Coinbase
Tmf Saul's Investing Discussions
Amc Near My Location
Winston Salem Nc Craigslist
Craigslist Kennewick Pasco Richland
How To Get Free Credits On Smartjailmail
Select The Best Reagents For The Reaction Below.
Pollen Count Central Islip
Tight Tiny Teen Scouts 5
Mlb Ballpark Pal
Alejos Hut Henderson Tx
Q Management Inc
Po Box 35691 Canton Oh
Diamond Piers Menards
Sound Of Freedom Showtimes Near Cinelux Almaden Cafe & Lounge
Booknet.com Contract Marriage 2
Craigslist Pinellas County Rentals
Vigoro Mulch Safe For Dogs
Rugged Gentleman Barber Shop Martinsburg Wv
Webcentral Cuny
Robert Deshawn Swonger Net Worth
Melissababy
Finalize Teams Yahoo Fantasy Football
C&T Wok Menu - Morrisville, NC Restaurant
Uncovering The Mystery Behind Crazyjamjam Fanfix Leaked
Jobs Hiring Near Me Part Time For 15 Year Olds
Wiseloan Login
Hannaford Weekly Flyer Manchester Nh
Times Narcos Lied To You About What Really Happened - Grunge
Keshi with Mac Ayres and Starfall (Rescheduled from 11/1/2024) (POSTPONED) Tickets Thu, Nov 1, 2029 8:00 pm at Pechanga Arena - San Diego in San Diego, CA
Happy Shuttle Cancun Review
Kleinerer: in Sinntal | markt.de
UPC Code Lookup: Free UPC Code Lookup With Major Retailers
Ilabs Ucsf
Sitting Human Silhouette Demonologist
How to Destroy Rule 34
SOC 100 ONL Syllabus
Manatee County Recorder Of Deeds
Google Chrome-webbrowser
10 games with New Game Plus modes so good you simply have to play them twice
Pensacola Cars Craigslist
Chatropolis Call Me
Oriellys Tooele
Gopher Hockey Forum
Arigreyfr
Catchvideo Chrome Extension
Bmp 202 Blue Round Pill
Who uses the Fandom Wiki anymore?
Random Warzone 2 Loadout Generator
Lira Galore Age, Wikipedia, Height, Husband, Boyfriend, Family, Biography, Net Worth
R Detroit Lions
Latest Posts
Article information

Author: Maia Crooks Jr

Last Updated:

Views: 5999

Rating: 4.2 / 5 (43 voted)

Reviews: 82% of readers found this page helpful

Author information

Name: Maia Crooks Jr

Birthday: 1997-09-21

Address: 93119 Joseph Street, Peggyfurt, NC 11582

Phone: +2983088926881

Job: Principal Design Liaison

Hobby: Web surfing, Skiing, role-playing games, Sketching, Polo, Sewing, Genealogy

Introduction: My name is Maia Crooks Jr, I am a homely, joyous, shiny, successful, hilarious, thoughtful, joyous person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.